torstai 22. marraskuuta 2018

Mallorca part 4 - vaeltelua

Aamun huvituksena Mallorcalaisesta saksankielisestä hömppälehdestä löytyi artikkeli siitä, miksi suomalaiset ovat niin onnellisia (vastaus: kalsarikännit) XDD Lähdettiin vaellusreittiä pitkin Cala Figueraan muutaman kilometrin päähän. Maisemat olivat upeat! Cala Figuerassa syötiin jätskit. Juttelin tällä reissulla enemmän melkein kaikkien kanssa, mutta parasta oli, kun mun Gasttante (hosttäti) Dagmar sanoi, että jos mulla on huono fiilis ja haluun puhua jollekin, niin hänelle voi aina soittaa <3

Minä, Klara ja Jonas

Suunnattiin talolle, ja korkeiden lämpötilalukemien vuoksi haluttiin Klaran ja Papan kanssa suunnata jälleen uimaan rannalle. Ehkä meidän vedessä oloa kuvaisi uimisen sijaan paremmin aalloissa hyppiminen... Rannalta siirryttiin tuttuun tapaan uima-altaaseen. Ilta ehti tulla, syötiin yhdessä ja pelailtiin korttipelejä. Ukulele oli valitettavasti lähtenyt eilen Ninan mukana Freiburgiin.

Yöllä kahden aikaan oli aivan älyttömän kova ukkonen. Minä ja Klara herättiin molemmat, ja katsottiin, että mitä tapahtuu. Alhaallakin muut olivat hereillä, ja kyselivät onko meillä kaikki hyvin. Minä ja Klara asuttiin siis yläkerrassa, ja alas pääsi vain ulkokautta. Klaralla alkoi vähän paniikki iskeä, mutta itse olin jo merellä tottunut ukkoskeliin. Meidän katosta tippui hiukan vettä läpi, mutta onneksi määrällisesti ei tullut paljoa, ja kohta oli sopivasti meidän sänkyjen välissä.

Seuraava päivä jatkui myös teemalla vaeltelu (tai ehkä kävely pikemminkin). Ajettiin Cala Llombardsin rannalle. Vaihteeksi upeita maisemia, ja kuulin suomea ekaan kertaan reilu kahteen kuukauteen!! Suunnattiin vielä yhdelle vaellusreitille ja maisemat olivat upeat. "Urheilusuorituksen" jälkeen ajettiin kaupan kautta talolle, juotiin kahvit ja syötiin donitseja.

Mentiin Klaran ja Jonaksen kanssa rannalle pomppimaan aaltoihin. Kuten perinteeseen kuuluu, rannan jälkeen siirryttiin altaaseen uimaan ja sen jälkeen iltaruoan kimppuun ja pelailun pariin.

Tiistaiaamuna lähdettiin Klaran ja Jonaksen kanssa sämpylöitä hakemaan ja käytiin samalla reissulla rannalla uimassa. Aamulla yhdeksän aikoihin on hiukan vähemmän ruuhkaa, kuin iltapäivän puolella. Lähdettiin jälleen kaikki liikkeelle kohteena Botanicactus -kaktustarha. Vähän erilaisia kasveja nähtävillä kuin Suomessa tai Pohjois-Saksassa. Ajettiin vielä samalle vaellusreitille, jolla oltiin eilen, ihailemaan maisemia.

Iltapäivällä aloin jo keräilemään tavaroitani kasaan. Syötiin illallinen yhdessä ja pelailtiin kaikki mahdolliset pelit läpi ja kävin vielä Klaran kanssa iltauinnilla.

Keskiviikkona oli aika suunnata kotiin. Kävin vielä aikaisin aamulla uimassa, ja ainoana koko porukasta kävin joka ikinen päivä uimassa. Aamupalan jälkeen pakattiin tavarat ja siivottiin paikat. Kivaa lähteä takaisin kotiin, mutta tämä reissu oli aivan mahtava (kiitti hostperhe <3)! Jotenkin sekavat fiilikset, koska ollaan menossa kotiin, mutta Suomihan on mun koti, mutta nyt mulla on toinen koti Saksassa, mutta mutta... Ajettiin Palmaan lentokentälle, palautettiin vuokra-autot ja päästiin ongelmitta koneeseen. Ryanair oli yllättäen noin tunnin myöhässä, mutta päästiin lähtemään ja saavuttiin Hampuriin. Kotimatkalla syötiin terveellisesti mäkkärissä ja illalla sain jostain energiaa purkaa ja järjestää kaikki tavarani paikoilleen.

Aamupalapöytä

Minä, Birgit ja Dagmar
Oli kivaa olla jälleen hyvän hanaveden piirissä. (Mallorcalla on hanavedessä paljon kalkkia, ja siellä käytetään paljon suolaa, jottei putket, hanat sun muut menisi niin nopeasti rikki.) Oma sänky ja oma huone olivat jälleen luksusta!

12 päivää reissussa (6.-17.10.), paljon kaikkea uutta tuli nähtyä, tehtyä ja koettua. Muutama päivä vielä syyslomaa ja sitten on aika taas koululle ja normaalille vaihtariarjelle.

Liebe Grüße

lauantai 17. marraskuuta 2018

Mallorca part 3 - Palma ja kukkuloita

Torstaina päätettiin lähteä tutkimaan Palmaa, Mallorcan "pääkaupunkia". Ensimmäiseksi suunnattiin kauppahalliin. Osuttii paikalle kello 12, jolloin pidettiin hiljalinen hetki edellisen päivän tulvassa kuolleiden muistolle. (Tulvapaikka oli saaren koillisosassa, meidän talo kaakossa, noin 30 kilometrin päässä, mutta välimatkaa ei lopulta ollut ihan älyttömän paljon.) Kauppahallista löytyi myös muutaman euron hintaista lihaa...

Tämän jälkeen käveltiin katedraalille. Valtava ja upea rakennus, ehdottomasti käymisen arvoinen kohde! Katedraalilta oli myös hyvät maisemat satamaan, ja luonnollisesti napattiin jälleen kuvia. Ostettiin jäätelöt ja kierreltiin muutaman kaupan kautta kohti autoja.

Takana Birgit, minä ja Jonas, edessä Ralf, Nina ja Klara

Melkeen suora horisontti...

Fam <3

Ennen ruokaa päätettiin Klaran, Ninan, Jonaksen, Papan ja Dagmarin kanssa lähteä vielä kävelylle kattomaan tollasta kiviasiaa (en tiiä mikä sana tota kuvais, mutta kuvasta näkyy XD) Talolla syötiin, päätettiin vielä "lasten" kesken mennä iltauinnille, ja lopuksi pelailtiin koko porukalla.

Ralf, Jonas, Klara ja minä

Seuraavana päivänä me neljä lasta ja Papa suunnattiin jälleen snorklaamaan. Tällä kertaa uimareissu oli onneksi meduusaton, ja vesi oli todella kirkasta. Kakkukahvien jälkeen ei haluttu jäädä löhöilemään talolle, joten lähdettiin pienemmällä porukalla Sant Salvadorin kukkulalle. Oli älyttömän upeat maisemat.

Vasemmalta Ralf, Ulrike, Klara, minä, Dagmar, Jonas ja Nina

Illalla grillailtiin, pelattiin ja jäätiin "lasten" kesken juttelemaan puoli kahteen asti. Käytiin kaikenlaisia keskusteluja taivaan ja maan väliltä, ja samalla sain kunnon selitykset siitä kuka on mitäkin sukua ja kenelle (Kukowskien suku on siis aivan valtava).

Seuraavana aamuna kiidettiin rannalle Klaran, Ninan ja Papan kanssa. Puolen päivän jälkeen lähdettiin kohti Palmaa. Vietiin Nina lentokentälle (yliopisto kutsuu) ja me muut jatkettiin Palmaan. Otettiin pari pakollista kuvaa katedraalista ja hypättiin hop on hop off -bussin kyytiin. Ajettiin Ses coves de na Joana na Bruixa -nimiselle kukkulalle (jestas mikä nimi), hypättiin kyydistä, ihailtiin maisemia ja napattin juotavaa. Sitten olikin aika suunnata takaisin autolle.

Bussi mahtui kulkemaan hyvin, kunhan ketään ei tullut vastaan

Papa <3
1.95m korkuinen parkkihalli aiheutti pakulle pieniä ongelmia ulostulon yhteydessä, mutta pakukin pääsi ulos. Tultiin kaupan kautta kotiin, syötiin, kävin vielä uimassa ja pelailtiin niin kuin tapoihin kuuluu.

Mun, Klaran ja Nina huone (suomalaista järjestelmällisyyttä havaittavissa sängyn petaamisen suhteen)

Seuraavaksi tulossa: Mallorca part 4 - vaeltelua

sunnuntai 11. marraskuuta 2018

Mallorca part 2 - lonkeroita ja suolaa

Tänä viikonloppuna on ollut aikaa kirjoitella blogia, joten postauksia tulee taas vähän tiheämpään tahtiin :)

Maanantai Mallorcalla alkoi tuttuun tapaan yhteisellä aamupalalla. Päätettiin tänään lähteä liikekannalle katsomaan paikkoja.

Cala Mondragó

Minä, Klara, Ralf (aka Papa), Rüdiger (Maman serkku), Carola (Rüdigerin naisystävä), Birgit (Maman veljen vaimo) ja Dagmar (Maman serkku)

Ajettiin vielä Cala d'Oriin kiertelemään kaupoissa ja päädyttin vielä kakkukahville. Palattiin takaisin talolle ja menin jälleen uimaan. Ukkonen tuli tosin häiritsemään mun uimahetkeä, säd life. Syötiin jälleen yhdessä, pelattiin pelejä ja laulettiin ukulelesäestyksellä. Alkaa illankin aktiviteetit muodostua rutiiniksi.

Kuva 25% mäen puolesta välistä

Tiistai aloitettiin jälleen yhteisellä aamupalalla ja lueskelulla. Minä, Klara, Nina ja Papa haluttiin vähän jotain ohjelmaa aamupäivään, joten päätettiin ajaa parinkymmenen minuutin matkan päähän snorklaamaan. Muutama iso kala ehdittiin nähdä, kunnes Klara alkoi huutamaan "Feuerqualle". Enpä vielä tässä vaiheessa tiennyt mitä kyseinen sana tarkoittaa, mutta paria sekuntia myöhemmin mullakin tuntui kädessä siltä kuin nokkonen olisi pistänyt. Meduusasta oli siis kyse. Snorklaamiset jäivät lyhyeen, ja lähdettiin takaisin rantaan. Nina rupesi googlailemaan, että mitä pitäisi tehdä, ja samalla ystävällisen saksalaisperheen lapset lähtivät hakemaan meille jäitä, jotta saadaan vähän kylmää käteen.

Jos oikein tarkkaan tihrustaa, niin jotain näkyykin

Talolla Cala Santanyíssä Dagmar hoiti meidät kuntoon ensin hammastahnalla (jotta mahdolliset myrkkypiikit saadaan pois) ja sen jälkeen saatiin vielä kortisonirasvaa. Mutta ei ollut mikään vakavampi onnettomuus, mulla ja Klaralla oli kaikki ihan hyvin. Mun meduusanjäljet olivat kahden päivän päästä pois, mutta Klaralla kesti kauemmin. Hänellä yhteen kohtaan osunut paljon kun taas mulla oli laajemmalla alueella ja vähemmän yhdessä kohtaa.

Samalla tuli opittua mitä pitäisi tehdä jos meduusa pistää. Ensimmäisenä toki suunnata rantaan, mutta sen jälkeen hiekalla "raapia" pistokohdan päältä, jotta mahdolliset piikit (tai mitä ovatkaan) tulevat pois. Sen jälkeen kylmää ja kortisonia.

Ennen iltaruokaa oli toki pakko vielä pulahtaa altaaseen. Syömisen yhteydessä kilisteltiin Rüdigerin lapsenlapsen kunniaksi, ja muuten ilta jatkui normaalisti pelailun merkeissä. Mä ja Klara oltiin molemmat aika väsyneitä, eli mentiin jo aiemmin nukkumaan.

Yöllä sattui hauska välikohtaus, kun ajattelin hiljaa käydä vessassa (ja olla ottamatta kännykkää mukaa, jottei valo häiritse). No, takaisin tullessa en nähnyt yhtään mitään ja kävelin puolisen metriä liian kauas ja pamautin jalkani Klaran matkalaukkuun. Se siitä hiljaisesta ja huomaamattomasta vessareissusta XD

Lähdettiin Klaran ja Papan kanssa aamulla hakemaan sämpylöitä vastapäiseltä mäeltä (25% mäki alas, rannalla noin sata metriä ja 137 porrasta ylös ja takaisin, eli hyvä treeni tuli jo ennen aamupalaa). Rannalla oli jo aamulla yksi meduusan uhri, eli tämän päivän uimiset saavat suuntautua lähinnä uima-altaaseen.

Tänään suunnattiin Santanyíhin torille. Klara, Nina ja Jonas sivistivät mua saksalaisella bilemusiikkikulttuurilla (ajettiin siis kahdella autolla, lapset yhdessä ja aikuiset toisessa). Kierreltin torilla ja ostettiin samalla päivän rehut (torimyyjä katto meitä hiukan epäillen, kun ostettiin ihan älyttömästi kamaa, tietty ollaan 11 ihmistä...).

Niin kuin tapoihin kuuluu, me lapset suunnattiin vaihteeksi altaalle uimaan ja hengailemaan. Aikuiset tulivat perässä kauppareissulta, ja syötiin kakkukahvit. Päätettiin vielä lähteä liikekannalle iltapäiväksi.

Ensimmäisenä suunnattiin Mallocan eteläkärkeen:

Vasemmalta: Nina, Ralf, Klara, Ulrike (aka Mama), Birgit, minä, Rüdiger, Carola, Dagmar, Jonas (Klaran serkku)
Matkassa mukana myös Wolfgang (Maman veli), joka jäi talolle

Sen jälkeen ajettiin Flor de sal -suolatehtaalle. Minä ja Kukowskit, eli hostperhe jäätiin myös opastetulle kierrokselle. Oli mielenkiintoinen selostus, ja maisemissakaan ei auringonlaskun aikoihin ollut valittamista. Illalla talolla normaali meno; ruokaa, pelailua ja laulelua.