tiistai 21. toukokuuta 2019

Süddeutschland - Etelä-Saksa

Moin!

Pääsiäislomareissu jatkuu. Viikon 1.-5.4. olin YFU:n kanssa Brysselissä, ja perjantaina matka jatkui Kölnin kautta kohti Freiburgia. Pääsin ryhmän kanssa Brysselistä Kölniin aikataulussa ja täysin ongelmitta, mutta Deutsche Bahn osoitti taas osaavansa olla myöhässä. Mun matka jatkui ensin vain noin 20 minuutin viivytyksellä, mutta lopulta tämä juna oli reilu tunnin myöhässä sähköjohtovikojen, ja niistä johtuneen reitin vaihdon takia. Missasin Mannheimissa muutaman junan, seuraava oli ylibuukattu, eikä ilman paikkalippua päässyt enää sisälle, joten jouduin odottelemaan vielä kauemmin. Ainoa hyöty yhteensä kahden tunnin myöhästymisestä on se, että saan puolet lipun hinnasta takaisin :D Lopulta puolikkaan ikuisuuden jälkeen pääsin jatkamaan matkaani Freiburgiin ja oli niin ihanaa nähdä taas hostperhettä!!<3 Mentiin ratikalla Ninan (vanhemman hostiskon, opiskelee Freiburgissa) luo ja syötiin iltapala täyden pöydän ääressä.

"Halusin juuri kertoa vitsin Deutsche Bahnista, mitten tiennyt olisiko se tullut perille."

Lauantaina 6.4. syötiin oikein luksus aamupala Ninalla ja kämppikset vähän ihmetteli porukan määrää aamupalapöydässä. Lähdettiin ratikalla Freiburgin keskustaan kuuntelemaan saksofonikvartettia. Seuraavaksi suunnattiin messuhallille hakemaan Ninan juoksutavarat huomista varten, syötiin raviolia, Niklas (Ninan poikaystävä) tuli bussilla tänne ja käytiin kakkukahvilla. Ajettiin Freiburgin viereiselle vuorelle ja tein vuoden ekan lumienkelin :) Oli todella nätit maisemat.

Yliopiston kirjasto

Sunnuntai olikin jännä päivä, Ninan puolimaraton. Freiburgissa, Saksan olevinaan aurinkoisessa kaupungissa tuli ihan kunnolla vettä, mutta eipähän ollut liian kuuma. Nähtiin Nina pari kertaa ja hän juoksi aivan huippu ajan, vähän alle kaksi tuntia. Mentiin toki illalla ulos syömään ja juhlimaan sankaria.

Maanantai oli roadtrip-päivä Freiburgista Lindauseen Niklaksen luo. Pysähdyttiin matkalla Schwarzwaldin kellomuseolla, Titiseellä ja Salemin linnalla. Matka meni ihan sutjakkaasti. Iltapalapöytä oli sangen täynnä, ja seitsemän ihmistä kaksiossa on toki myös ihan mielenkiintoinen kokemus, mutta hyvin sitä mahtuu.

Käkikello

Titisee
Schwarzwaldmädels

Klaran takki mätsää hyvin maisemaan

Salemin linna

ja linnan kirkko

Kaksion jääkaapin kapasiteetti on aika rajoilla seitsemän ihmisen ruuilla

Vasemmalta: Niklas, Christoph (kämppis), Nina, Klara, Mama, mä ja Papa

Mä, Klara, Mama ja Papa nukuttiin Niklaksen huoneessa

Linnateema jatkui tiistaina, ja mentiin Neuschwansteinin linnalle. Sää oli vielä hyvä, mutta ei liian nätti, eli vältyttiin turistiruuhkilta. Saatiin liput linnaan sisälle, ja käytiin vielä Marienbrückellä. Ai että miten älyttömän hienot maisemat. Ehdottomasti suositeltava kohde! Päätettiin mennä Klaran kanssa vielä illalla Bodenseehen uimaan. Vesi oli ehtinyt lämmetä jo kymmeneen asteeseen!

Upeet alppimaisemat taustalla!

Seuraava päivä kului chillaillen. Kierrettiin Lindaun saarta, käytiin Itävallan puolella ostamassa tuliaisia ja tankkaamassa, kun oli kerran halvempaa. Illan ravintolareissu vaihtui illalliseen kotona, koska ravintolassa ei ollut muistettu kirjoittaa meidän tietoja ylös. Vähän harmi, mutta kauppojen ollessa vielä auki saatiin ostettua burger-ainekset ja tehtiin itse hyvää ruokaa.

Satama

Hammaspesuparty

Torstai kului roadtripin parissa kohti pohjoista, ja ruuhkiakaan ei meidän suuntaan pahemmin ollut. Oli kivaa nähdä taas Opaa Wipshausenissa, ja sain tutustua Kukowskien pääsiäisherkkuun. Solei on kovaksi keitetty kananmuna, joka puolitetaan, keltuainen otetaan pois, ja kuoppa täytetään tilkalla öljyä, etikkaa ja ripauksella suolaa ja pippuria. Keltuainen kiinnitetään valkuaisen reunaan sinappinokareella, ja koko homma syödään. Erittäin mielenkiintoinen pääsiäisajan perinne...

Vietettiin kokonainen päivä Opan luona rennosti. Autettiin muun muassa tekniikan kanssa ja pelailtiin paljon kortti- ja noppapelejä niin kuin perinteeseen kuuluu. Lauantaina oli aika suunnata kotiin. Hampurissa oli ihan kiitettävä ruuhka, mutta ajoaika lisääntyi onneksi vain noin tunnilla. Mentiin kaupan kautta kotiin, ja on todella kivaa olla taas täällä kahden viikon reissurupeaman jälkeen. Iltapäivällä mun aluevalvoja ja yksi italialainen vaihtari tuli meille. (Tää toinen vaihtari on meillä viikon sillä aikaa, kun oma perhe on reissussa.) Käytiin Klaran kaa uimassa, ja illalla tuntui niin hyvältä nukkua yksin omassa huoneessa.

Oon ihan älyttömän kiitollinen näistä mahdollisuuksista nähdä Saksaa ja muita naapurimaita. Kannattaa aina käyttää tilaisuus hyväkseen, ja lähteä mukaan, jos on mahdollista! Matkustaminen avartaa silmiä, ja useimmiten sitä oppii omasta kodistaan samalla paljon uutta.