sunnuntai 2. kesäkuuta 2019

Russland - vaihdossa vaihdossa

Moin!

Vaihdossa olen oppinut, että kaikille mahdollisuuksille pitää sanoa kyllä. Olen päässyt kokemaan niin paljon kaikenlaista siistiä lähtemällä kaikkeen mahdolliseen mukaan. Seuraava postaus on hyvä esimerkki, lähdin nimittäin koulun venäjänryhmän kanssa kymmeneksi päiväksi vaihtoon Venäjälle, ja kokemus oli kaikin puolin unohtumaton.

Seikkailu alkoi 25.4. torstaina aamulla. Klara ajoi mut Husumin juna-asemalle, jossa treffattiin muiden kanssa. Ryhmässä oli 12 oppilasta ja kaksi opettajaa. Suunnattiin junalla ja S-Bahnilla Hampurin lentoasemalle. Päästiin ongelmitta turvatarkastuksesta läpi, ja lennettiin Hampurista Moskovaan. Mielenkiintoinen välilasku alkoi sangen tyypillisellä passi- ja viisumitarkistuksella, ja päästiin onneksi kaikki vielä ongelmitta läpi.

Husumin asemalla

Vasemmalta minä, Käthe, Rieke, Lea ja Malin
Moskovassa opin kantapään kautta katsomaan minne lasken reppuni. Nimittäin joku oli pissannut lentokentän tuoliryhmän eteen, enkä ollut koko lätäkköä huomannut. Viiden minuutin jälkeen aloin oikeasti ihmettelemään löyhkää, ja huomasin tilanteen. Repun pohjalla olleet vaihtovaatteet päätyivät jo tyhjään nakkimuovipussiin, ja loppuaika kuuden tunnin odotteluista kului laukun putsaamisen merkeissä lentokentän vessassa XD Reppu ei enää haissut ihan älyttömästi, ja lennettiin yöllä Voronezhiin, 500km Moskovasta etelään.

Saavuttiin noin puoli kahdelta yöllä kentälle, ja meidän vaihtoporukka oli siellä vastassa. Ajoin vaihtoparini Sonyan luo. Viisihenkinen perhe (äiti, isäpuoli, Sonya (16), Ksenja (9) ja Mascha (3)) asuvat tyypilliseen venäläiseen tapaan kerrostalokaksiossa. Keskellä yötä olin vain kiitollinen päästessäni suihkuun ja nukkumaan.

Lastenhuone
Perjantaina aamulla en ihan heti muistanut missä olin, mutta hämmennyksestä selvittyäni oli aika syödä venäläinen aamupala. Oli erittäin outoa syödä suklaata ja kakkua heti aamupalaksi, missä rehut ja ravitseva ruoka? Opin myös heti, ettei ikinä saa sanoa, että on nälkä, sillä vieraana saa jo muutenkin vähintään kolme kertaa sen ruokamäärän kuin muut, ja siinäkin on jo syömistä...

Ajettiin autolla koululle, meille järjestettiin vastaanottokonsertti, jonka jälkeen suunnattiin kaupunkikierrokselle. Oli todella (mun mielestä aivan liian) lämmin päivä, ja ilma täällä on todella kuivaa. Nähtiin kaikki tärkeimmät nähtävyydet ja saatiin matkustaa erittäin mielenkiintoisella venäläisellä bussilla. Koulun jälkeen suunnattiin takaisin kotiin, syötiin borsch-keittoa ja ihana perhe oli leiponut mulle kakun!!! Hostäiti leipoo "keikkatyönä" kakkuja ja keksejä, ja on todella taitava käsistään. Ja taas tuli opittua; jätä aina ruoan jälkeen tilaa, koska et ikinä tiedä kuinka usein ja kuinka paljon jälkiruokaa on mahdollisesti tulossa... Ihana hostäiti oli myös jo pessyt mun pissarepun ja likastuneet vaatteet <3 Chillailtiin Sonyan kanssa illalla, ja oltiin molemmat aika väsyneitä.

Rautatieasema

Venäjän kolmanneksi suurin ortodoksikirkko

Museolaiva Goto Predestinastsia

Sonya <3

Lauantaina oli luvassa aikainen herätys, ja lähdettiin koko ryhmän kanssa läheiseen luonnonpuistoon tunnin matkan päähän. Tutustuttiin vielä oikeasti hyviin venäläisiin vessoihin, nähtiin söpöjä majavia ja metsää. Juttelin paljon meidän ryhmän tyttöjen kanssa paluumatkalla. Heillä oli kulttuurishokki iskenyt ihan kivasti, ja toimin tavallaan porukan psykologina aina välillä XD Vaihtokokemuksesta on ollut täällä ihan älyttömästi hyötyä. Söin kotona perheen kanssa lounaan ja menin paikalliseen Business-centeriin kattomaan Sonyan projektityön esitelmää. Työnä oli suunnitella ja toteuttaa tuote ryhmän kanssa. Tilaisuudesta en ymmärtänyt sanaakaan, mutta Sonyan ryhmä voitti!!

Bussimatkalla takaisin mulle kerrottiin, että ollaan lähdössä isoäidin luo läheiseen kylään 10 min automatkan päähän. Kotiin päästyä pakkasin nopsaan tavarani kasaan ja suunnattiin isoäidin luo. Tutustuin ekaa kertaa jokaseen hostsiskoon ja tuun jokasen kanssa tosi hyvin toimeen. Vietettiin hauska ilta leikkien, pelaillen ja pienet opettivat mulle huonesanoja. Täällä isoäidin talossa on enemmän tilaa, ja sain jopa oman huoneen! Oli tosi kivaa saada vähän omaa tilaa, sillä kuudestaan kaksiossa sitä ei löydy alkuunkaan.

Hostperhe asuu tällasessa kerrostalossa seitsemännessä kerroksessa kaksiossa

Sain yhtenä päivänä lahjaksi kukkia

Isoäidin luona keittiön alla oleva kellarivarasto

Minä, vanhin sisko Sonya, keskimmäinen Ksenja ja nuorin Mascha

Kylässä juomavesi piti aina ostaa kaupasta

Sunnuntaina saatiin nukkua pitkään, syötiin aamupala ja käytiin Sonyan kanssa kävelyllä. Ajateltiin kävelyn jälkeen pestä kädet, mutta homma jäi vain yritykseksi, koska vesi katkesi. Oltiin sitten pari tuntia ilman vettä ja homma korjaantui joskus myöhemmin iltapäivällä. Tää on kylässä ilmeisesti ihan normaalia... Iltapäivällä ajettiin takaisin kotiin, pikkusiskot oli tehny mulle pääsiäismunan, ja syötiin gulitch-kakkua, tyypillistä venäläistä pääsiäiskakkua. Tosiaankin tänään täällä oli pääsiäinen. Mun perhe ei juhlinut mitenkään erityisesti, mutta monet kuluttavat sunnuntain kirkossa ja muiden pääsiäisperinteiden parissa.

Keltasissa putkissa kulkee kaasua hellaa varten

Läheinen järvi

Hieno legotaideteos
Gulitch - venäläinen pääsiäiskakku

Kaupungissa kaksion keittiön oikeanpuoleisen hanan vasemmalta puolelta tulevaa vettä voi juoda. Suhtauduin ensin hiukan varauksella tähän, mutta ilman vatsatautia selvittiin :D
Maanantaina oli aika aloittaa meidän vaihtorunoprojekti. Meidät jaettiin kahteen ryhmään, ja mun porukan piti esittää venäjäksi runo "Riepka"  (=nauris) ja toisten "Die drei Bären" (=Kolme karhua) saksaksi. Syötiin koulussa, ja tehtiin iltapäivällä retki tunnin päähän olevaan Kastjonki-museoon. Opittiin lisää mammuteista ja nähtiin hienoja maisemia. Kotona ilta kului hostsiskojen kanssa, ja säädin vielä ensi vuoden kurssivalintani loppuun.

Koulusta

Kouluruoka. Venäjällä on todella usein kaksi pääruokaa, ja ruoka syödään ilman veistä (oli aika mielenkiintoset taiteilut ton makkaran kanssa). Ruoan kanssa juodaan yleensä jotain kuumaa juomaa, kuten teetä.

Mascha <3

Seuraavana päivänä meillä oli koululla maalaus-workshop, ja sain hoidettua kurssivalinnat :) Tämän jälkeen molemmat ryhmät esittivät runonäytelmänsä, meille järjestettiin konsertti koululla, ja esiinnyin erittäin spontaanisti ensimmäistä kertaa ukulelen kanssa. Saatiin todistukset vaihtoon osallistumisesta ja syötiin pizzat. Koulun jälkeen suunnattiin tyttöporukalla läheiseen aivan valtavaan ostoskeskukseen, ja illemmalla bussilla kotiin. Kaksiosta löytyi myös ukulele, joten pidin pienen "konsertin" kotona :D

Mun rooli oli lapsenlapsi

Hyvin osasivat kirjottaa mun nimen... Etunimi unohtu kokonaan, ja muutamia outoja kirjaimia löytyy myös välistä. XD

Hostäiti oli eilen aivan ihmeissään mun laulutaidoista, ja päätti tuoda mulle kahvin sänkyyn <3 Chillailtiin, eikä osallistuttu Työn päivän juhlaparaatiin (keskusta oli muutenkin jo tarpeeksi täynnä). Myöhemmin iltapäivällä käytiin Lasertagissa, joka on Megazonen tapainen lasersotapaikka. Oli hauskaa ja tilanne 2-2 Saksa vs. Venäjä.

Minä ja Finn, mun luokkalainen

Toukokuun ensimmäisen kunniaksi koko loppukouluviikko on täällä vapaata. Nukuttiin torstaina aamulla pitkään, ja iltapäivällä suunnattiin isoäidin luo läheiseen kylään. Hostäiti tarjosi mulle maistiaiseksi sian korvia (ovat suurta paikallista herkkua), mutta ei todellakaan mun makuun. Perhe antoi mulle pari lahjaa (täällä on siis tapana antaa tuliaisia vieraille) <3 Opetin mun hostsiskoille muutaman tanssin, soitin ukulelea ja lauloin ja leikittiin paljon. Hostisä oli askarrellut mulle raketin (ihan itse siis mikäli oikein ymmärsin).

Sian korvat.....

Perjantaina oltiin rennosti isoäidin luona ja ajettiin iltapäivällä kotiin. Pakkasin tavarani, ja illalla oli aika suunnata juna-asemalle. Viikko meni lopulta ihan älyttömän nopeasti. Oli hyvästien aika, ja me jatkettiin yöjunalla kolmannessa luokassa kohti Moskovaa. Venäläinen yöjuna oli todella mielenkiintoinen kokemus. Sekavaunu, noin 60-70 sänkyä ja kaksi vessaa, joista toisessa ei toiminut vesihana. Pitkillä ihmisillä jalat tuli käytävälle asti, ja siinä kävellessä sai varoa muiden jalkoja. Junamatka oli todella mielenkiintoinen elämys.

Saavuttiin Moskovaan kuudelta aamulla (kaikkea muuta kuin hyvin levänneinä), ja tehtiin kaupunkikierros bussilla. Suuri etu meidän aikataulussa oli se, ettei normaalit turistilaumat olleet vielä liikkeellä. Moskova on älyttömän hieno kaupunki, ja ehdottomasti käymisen arvoinen kohde! Keskipäivän jälkeen suunnattiin lentokentälle ja lennettiin Hampuriin. Päästiin yllättävän sujuvasti passitarkastuksista läpi molemmissa päissä. Junamatkalla Hampurista Husumiin oli jälleen ryyppyryhmä meidän kanssa samassa vaunussa. Oli ihan mielenkiintoinen kaksituntinen. Oli todella kivaa päästä kotiin, ja taas sitä osaa arvostaa juomavettä, raitista ilmaa, tilaa ja turvallisuutta aivan eri tavalla. Matkustaminen todella avartaa.

Moskovan asema

Ja toinen asemarakennus. Moskovassa on yhteensä yhdeksän rautatieasemaa.

Yliopisto

Punaisella torilla oli jo kunnon valmistelut käynnissä 9.5. Voitonpäivän juhlaa varten