sunnuntai 26. elokuuta 2018

Ensimmäiset päivät isäntäperheessä

Moin!

17.8.2018 koitti se päivä, jolloin kaikki lähtivät saapumisvalmennuksesta omiin isäntäperheisiinsä. Ajoimme bussilla Hampurin rautatieasemalle, ja pikkuhiljaa porukka lähti kukin omiin juniinsa. Mun juna oli vain 15 minuuttia myöhässä, mutta osalla ongelmana oli ettei ehtinyt junaan, juna oli paljon myöhässä ja vaihdon kanssa tuli ongelmia ja taisi yksi matkalaukkukin kadota. Onneksi mulla oli laukussa painoa vain 22,6 kg, eli sen jaksoi nostaa itse näppärästi junaan. Mun matka Hampurista Husumiin kesti vain kaksi tuntia, mutta viimeiset puoli tuntia kului jännittämiseen. Mitä ihmettä sanon sille isäntäperheelle? Mitä jos autossa tulee kauhea awkward silence? Mitä jos blaablaablaa...

Kello oli noin 15.35, kun juna saapui Husumiin. Vastaanotto oli ihan mahtava!! Mun perhe oli tehnyt ihanan kyltin, halasin kaikkia ja lähdettiin autolla kotiin Mildstedtiin. Juttua riitti koko vartin matkan ajaksi. Kotona mulle näytettiin paikkoja, ja mentiin ulos takapihalle syömään kakkua. Mun perhe on tosi ihana, ja tuli heti todella kotoisa olo! (ja mun saksaa kehuttiin paljon!!!!!!!)

Minä ja Klara
Perjantaina illalla käytiin vielä Husumin keskustassa italialaisessa syömässä ja kaupungin parhaassa jätskipaikassa syömässä jäätelöt. Ajettiin Nordseen rannalle katsomaan auringonlasku. Illalla annoin osan tuliaisista (nää tykkäs paljon ja salmiakkikin meni kaupaksi!!), järjestelin mun kamoja (niiiin ihanaa purkaa vihdoin matkalaukut) ja nukahdin todella nopeasti.

Lauantaina heräsin 10h yöunien jälkeen. Syötiin yhdessä aamupala, ja lähdin Klaran (h-sisko) ja Ulriken (h-äiti) kanssa kauppaan. Oon niin ilonen, kun löydettiin raejuustoa <333 Sitten kävin Ralfin (h-isä) kanssa Husumin keskustassa vaihdattamassa hänen kellon paristo ja kurkattiin Husumin kirkkoon. Kotona syötiin pieni snack ja ajettiin St. Peter Ordingin rannalle noin 45 minuuttia katsomaan kitesurfingia. Näin samalla nousuveden, niin outoa!!  Syötiin meksikolaista ja jälkiruoaksi nutellalätty. Kotona katottiin telkkaria, syötiin Abendbrot ja menin nukkumaan.

Husumin kirkko

Tällasella pikkutiellä saa ajaa satasta, mitä ihmettä XD
Kaikkialla paljon eläimiä ja ihan tasaista
Sunnuntai oli rento päivä. Kokattiin Klaran kanssa spaghetti bolognesea ja leivottiin omenakakku, namnam. Täällä käytetään resepteissä litrojen sijaan grammoja, hassua. Illalla mentiin perheen ja Klaran poikaystävän kanssa Nordseehen uimaan. Vesi oli tosi suolaista ja lämmintä. Todella hassua, että ennen kun voi mennä uimaan, täytyy varmistaa, että on Hochwasser. Sää ei ollut ihan paras mahdollinen, mutta mikäs siinä, hauskaa oli.

Maanantaina käytiin Ulriken (h-äiti) kanssa ilmoittamassa mut asukkaaks tänne ja sitten kävin Ralfin (h-isä) kanssa pyörällä koululla. Tosi kiva pyöräreitti, 4 km ja ei mäen mäkeä!! Koulun rehtori Frau Freitag on ihan supermukava! Päädyin luokalla 10 fysiikkaprofiiliin (=painotukseen). Tiistaina eli huomenna alkaakin jo koulu!

Ekoina päivinä on ollut hyvä lähteä vaan kaikkeen mukaan, ettei ehdi tulla aika pitkäksi. Ei ole sanottavammin ollut koti-ikävää. Toisaalta kaikki on nyt uutta ja ihmeellistä. Ennen lähtöä mietin paljon, että miten pärjään kielen kanssa. Olen puhunut koko ajan saksaa, ja saanut ilmaistua melkein kaiken, minkä haluan. Tuntuu siltä, että näinä neljänä päivänä mun saksan ääntäminen on kehittynyt jo ihan älyttömästi, ja uusia sanojakin on tullut opittua. Mun perhe on aivan ihana, tosi samantapainen kuin omani Suomessa. <3