sunnuntai 11. marraskuuta 2018

Mallorca part 2 - lonkeroita ja suolaa

Tänä viikonloppuna on ollut aikaa kirjoitella blogia, joten postauksia tulee taas vähän tiheämpään tahtiin :)

Maanantai Mallorcalla alkoi tuttuun tapaan yhteisellä aamupalalla. Päätettiin tänään lähteä liikekannalle katsomaan paikkoja.

Cala Mondragó

Minä, Klara, Ralf (aka Papa), Rüdiger (Maman serkku), Carola (Rüdigerin naisystävä), Birgit (Maman veljen vaimo) ja Dagmar (Maman serkku)

Ajettiin vielä Cala d'Oriin kiertelemään kaupoissa ja päädyttin vielä kakkukahville. Palattiin takaisin talolle ja menin jälleen uimaan. Ukkonen tuli tosin häiritsemään mun uimahetkeä, säd life. Syötiin jälleen yhdessä, pelattiin pelejä ja laulettiin ukulelesäestyksellä. Alkaa illankin aktiviteetit muodostua rutiiniksi.

Kuva 25% mäen puolesta välistä

Tiistai aloitettiin jälleen yhteisellä aamupalalla ja lueskelulla. Minä, Klara, Nina ja Papa haluttiin vähän jotain ohjelmaa aamupäivään, joten päätettiin ajaa parinkymmenen minuutin matkan päähän snorklaamaan. Muutama iso kala ehdittiin nähdä, kunnes Klara alkoi huutamaan "Feuerqualle". Enpä vielä tässä vaiheessa tiennyt mitä kyseinen sana tarkoittaa, mutta paria sekuntia myöhemmin mullakin tuntui kädessä siltä kuin nokkonen olisi pistänyt. Meduusasta oli siis kyse. Snorklaamiset jäivät lyhyeen, ja lähdettiin takaisin rantaan. Nina rupesi googlailemaan, että mitä pitäisi tehdä, ja samalla ystävällisen saksalaisperheen lapset lähtivät hakemaan meille jäitä, jotta saadaan vähän kylmää käteen.

Jos oikein tarkkaan tihrustaa, niin jotain näkyykin

Talolla Cala Santanyíssä Dagmar hoiti meidät kuntoon ensin hammastahnalla (jotta mahdolliset myrkkypiikit saadaan pois) ja sen jälkeen saatiin vielä kortisonirasvaa. Mutta ei ollut mikään vakavampi onnettomuus, mulla ja Klaralla oli kaikki ihan hyvin. Mun meduusanjäljet olivat kahden päivän päästä pois, mutta Klaralla kesti kauemmin. Hänellä yhteen kohtaan osunut paljon kun taas mulla oli laajemmalla alueella ja vähemmän yhdessä kohtaa.

Samalla tuli opittua mitä pitäisi tehdä jos meduusa pistää. Ensimmäisenä toki suunnata rantaan, mutta sen jälkeen hiekalla "raapia" pistokohdan päältä, jotta mahdolliset piikit (tai mitä ovatkaan) tulevat pois. Sen jälkeen kylmää ja kortisonia.

Ennen iltaruokaa oli toki pakko vielä pulahtaa altaaseen. Syömisen yhteydessä kilisteltiin Rüdigerin lapsenlapsen kunniaksi, ja muuten ilta jatkui normaalisti pelailun merkeissä. Mä ja Klara oltiin molemmat aika väsyneitä, eli mentiin jo aiemmin nukkumaan.

Yöllä sattui hauska välikohtaus, kun ajattelin hiljaa käydä vessassa (ja olla ottamatta kännykkää mukaa, jottei valo häiritse). No, takaisin tullessa en nähnyt yhtään mitään ja kävelin puolisen metriä liian kauas ja pamautin jalkani Klaran matkalaukkuun. Se siitä hiljaisesta ja huomaamattomasta vessareissusta XD

Lähdettiin Klaran ja Papan kanssa aamulla hakemaan sämpylöitä vastapäiseltä mäeltä (25% mäki alas, rannalla noin sata metriä ja 137 porrasta ylös ja takaisin, eli hyvä treeni tuli jo ennen aamupalaa). Rannalla oli jo aamulla yksi meduusan uhri, eli tämän päivän uimiset saavat suuntautua lähinnä uima-altaaseen.

Tänään suunnattiin Santanyíhin torille. Klara, Nina ja Jonas sivistivät mua saksalaisella bilemusiikkikulttuurilla (ajettiin siis kahdella autolla, lapset yhdessä ja aikuiset toisessa). Kierreltin torilla ja ostettiin samalla päivän rehut (torimyyjä katto meitä hiukan epäillen, kun ostettiin ihan älyttömästi kamaa, tietty ollaan 11 ihmistä...).

Niin kuin tapoihin kuuluu, me lapset suunnattiin vaihteeksi altaalle uimaan ja hengailemaan. Aikuiset tulivat perässä kauppareissulta, ja syötiin kakkukahvit. Päätettiin vielä lähteä liikekannalle iltapäiväksi.

Ensimmäisenä suunnattiin Mallocan eteläkärkeen:

Vasemmalta: Nina, Ralf, Klara, Ulrike (aka Mama), Birgit, minä, Rüdiger, Carola, Dagmar, Jonas (Klaran serkku)
Matkassa mukana myös Wolfgang (Maman veli), joka jäi talolle

Sen jälkeen ajettiin Flor de sal -suolatehtaalle. Minä ja Kukowskit, eli hostperhe jäätiin myös opastetulle kierrokselle. Oli mielenkiintoinen selostus, ja maisemissakaan ei auringonlaskun aikoihin ollut valittamista. Illalla talolla normaali meno; ruokaa, pelailua ja laulelua.