lauantai 10. marraskuuta 2018

Mallorca part 1 - liian jyrkkä mäki

Herätyskello soi kahdelta yöllä, ja tunnin unien jälkeen olin yllättävän hereillä. Ajettiin perheen kanssa autolla Hampurin kentälle, hyvästeltiin Papa (hän lentää toisella koneella, jottei mun tartte mennä yksin <3) ja tavattiin bagdropissa muu matkaporukka. Päästiin kaikki yhdeksän kunnialla turvatarkastuksesta läpi, koneeseen ja nousun aikoihin näkyi nätti auringonnousu.

Koneen rivin keskipaikka ei ollut ihan ideaali nukkumiseen ja ponnari päässä nojaaminen taaksepäin ei ollut niskalle hirveän kivaa. Lento tuntui jotenkin älyttömän pitkältä, mutta lopulta oltiin perillä. Palman kentällä sai kävellä sellaiset puoli ikuisuutta ennen kuin pääsi laukuille. Kaikki löysivät laukkunsa, mutta auton vuokrapaikkaan pääseminen ei sujunut täysin ongelmitta. Onneksi mun hostsisko Klara oli 2016-2017 Chilessä vaihdossa, ja hän pystyi espanjaksi soittamaan muutaman puhelun ja päästiin autolle. Yhdeksän matkalaukun lastaaminen oli aika mielenkiintoinen urakka, mutta lopulta kaikki laukut ja ihmiset olivat sisällä ja päästiin suuntaamaan kohti Cala Santanyitä.

Vuokratalon löytäminen oli seuraava ongelma, ja päädyttiin vahingossa 25% kallistuksen mäkeen ja takaikkuna kilahti mukavasti rikki. Lopulta päästiin mäki ylös ja löydettiin meidän talo. Siivous oli tosin vielä kesken, eli jouduttiin odottamaan kadulla ja Klara pääsi taas soittelemaan auton vuokranantajalle ja selittämään tilannetta sekä kyselemään talon perään, koska talon vuokranantajaa ei näkynyt missään.

No, kommellusten jälkeen päästiin lopulta taloon sisään, jaettiin huoneet ja purettiin kamoja. Kun reissussa on 11 ihmistä, niin talo ja ruoan laitto itse on aika näppärä ja edullisempi vaihtoehto. Suuntasin ensin Klaran ja Jonaksen (Klaran serkku) kanssa rannalle. Vesi oli ihanan kirkasta ja todella lämmintä. Paluumatka oli vähän raskaampi 25% mäkeä ylös tullessa. Suunnattiin jälleen uimaan tällä kertaa meidän altaaseen. Myöhemmin iltapäivällä Papa ja Nina (toinen hostsisko, opiskeleee Freiburgissa Etelä-Saksassa) saapuivat, ja oli kiva nähdä vihdoin Nina ihan oikeasti eikä vain facetimen välityksellä.

Ilta vietettiin kokkailun, syömisen ja pelailun merkeissä. Päivän aikana olen ehtinyt oppia kaikkien nimet, mutta kuka on sukua kenelle ja millä tavalla on vielä reippaasti auki. Suuntasin ajoissa yläkertaan nukkumaan, sillä väsymys alkoi painaa. Tunnin yöunilla ei hirveästi huvita jäädä valvomaan...

Seuraavana aamuna syötiin koko porukalla aamupala yhdessä ja päätettiin viettää rento päivä, jotta palaudumme eilisen aamun aikaisesta herätyksestä ja sählingistä. Aamupalan jälkeen selvitettiin autonvuokraajan kanssa saadaanko pitää auto vielä vai mitä tehdään. Klarasta ja Ninasta (oli myös vuoden espanjassa, tosin vapaaehtoistyötä tekemässä Gymnasiumin jälkeen) oli suuri apu. Korjattiin ikkuna jätesäkillä ja teipillä.

Operaation jälkeen me "lapset" suuntasimme ensin altaaseen uimaan ja sitten rannalle. Otettiin snorkkelit mukaan ja käytiin Klaran ja Papan kanssa snorklailemassa. (btw oli mun eka kerta ja tais mennä hyvinkin viisi minuuttia ennen kuin tajusin miten homma toimii XDD) Uinnin jälkeen juotiin talolla kahvit ja syötiin kakkua. Yllättäen suuntasin taas uimaan iltapäivällä. Kokattiin ja syötiin yhdessä koko porukalla illalla, ja ruoan jälkeen jatkettiin saksalaisille tyypilliseen tapaan kortti- ja lautapelien merkeissä. Päästiin myös laulamaan yhdessä, sillä Nina oli tuonut ukulelen mukanaan.